اینجا چراغی روشن است
در ستیز با تاریکی، تیغ کشیدن چاره نیست؛ چراغی باید افروخت!
نویسنده: کورش شفیعی ایران نژاد - دوشنبه ٧ آذر ۱۳٩٠

 اپیزود اول:  

 گروهی از بازرگانان ایرانی در سال ۱۹۴۲، نخستین شرکت هواپیمایی حامل پرچم ایران را با نام "ایرانین ایر ویز" (Iranian Air ways) تأسیس نمودند. این شرکت به جابجایی مسافر و بار در مسیرهای داخلی و منطقه‌ای می‌پرداخت و علاوه بر آن یک پرواز هفتگیِ باری نیز به اروپا انجام می‌داد. ناوگان آن از تعدادی هواپیمای "داگلاس دی سی ۳ " تشکیل شده بود. بعدها تعدادی هواپیمای "دی سی ۴" و "ویسکانت" نیز به ناوگان "ایرانین ایر ویز" اضافه شد.
در سال ۱۹۵۴، یک شرکت هواپیمایی خصوصی دیگر به نام "پرشین ایرسرویسز" (پاس)در تهران تشکیل شد. "پاس" فعالیت‌های خود را در زمینه حمل بار آغاز کرد و بعدها به حمل مسافر در مسیرهای داخلی منتهی به تهران نیز پرداخت. این شرکت در سال ۱۹۶۰ پروازهای بین‌المللی خود را در مسیرهای اروپایی آغاز نمود. این مسیرها شامل تهران-لندن، تهران-پاریس، تهران-ژنو و تهران-بروکسل می‌شد. این پروازها با استفاده از هواپیماهای "دی سی ۷" اجاره شده انجام می‌گرفت.
در ۲۴ فوریه سال ۱۹۶۲، دو شرکت "ایرانین ایرویز" و "پرشین ایرسرویسز" در یکدیگر ادغام شده و شرکت هواپیمایی ملی ایران (هما)، با نام بین‌المللی "ایران ایر" (IRAN AIR) تأسیس گردید. این شرکت، ملی اعلام شد و تمام امکانات و پرسنل دو شرکت مذکور را در اختیار گرفت. در همان زمان نشان "هما" برای این شرکتِ تازه تأسیس طراحی شد.

  اپیزود دوم:  

شبه جزیره قطر به مساحت 11521 کیلومتر مربع درجنوب خلیج فارس قرار دارد و از جنوب به طول 60 کیلومتر دارای مرز خشکی با عربستان است. این کشور از سه جهت با آبهای خلیج فارس محدود شده و از غرب با بحرین، ازشمال با  ایران و از شرق با امارات همسایه است. قطر بجز سرزمین اصلی دارای تعدادی جزیره کوچک می باشد. حداکثر طول کشور 160 کیلومتر و عرض آن 55 تا 90 کیلومتر است.
بر اساس برنامه ریزیهای صورت گرفته در این کشور برای افزایش جمعیت بومی و همچنین ورود کارگران خارجی پیش بینی می شود تا سال 2015، جمعیت این کشور به سه میلیون نفر افزایش یابد. نظام حکومتی قطر امیرنشین بوده و خاندان آل ثانی که اصالتاً از قبیلۀ "بنی تمیم نجد عربستان" هستند از قرن نوزدهم در این سرزمین حاکمیت دارند.
قطر سالها مستعمرۀ انگلیس بود و "شیخ احمد بن علی آل ثانی" بر آن حکومت می کرد تا اینکه در 3 سپتامبر 1971 استقلال یافت.

 اپیزود پایانی:

 « اَلمُسافِرونُ الاَعِزّاء! مَرحَبا بِکُم فی شرکة "ایرباص للطیَران" الخطوط الجَویّة القطریّة... رَقًم الرحلة 591 معَ رحلة مِن " طهران" الی " مشهد"... النقیب (کابتن) " جاسم بن قاسم" و هروب مَجموعة من البندقیة الی مَلک قطر تَرغبُ فی الَطیَران آمَلَ اَن اَلتقی بکَ فی رحلات طیران " قطر ایر لاین" فِی السّماء الایران...» 

 ترجمۀ متن فوق (از زبان خانم مهماندار قطری!):

« مسافرین محترم! به هواپیمای "ایرباس" هواپیمایی قطر خوش آمدید... شماره پرواز ما 591 و مقصد ما از "تهران" به " مشهد"
(!) میباشد... از طرف کاپیتان "جاسم بن قاسم" و گروه پروازی و پادشاه قطر(!)  پرواز خوشی را برایتان آرزو میکنیم. به امید دیدار مجدد شما در سایر پروازهای "قطر ایرلاین" در آسمان ایران...»!!

--------------------------
پی نوشت:
سال تأسیس "هما"؟ سال استقلال "قطر"؟ استقلال؟عزت؟ قطعنامه دان؟ پاره؟ مدیریت جهان؟ حق مسلّم؟ جام جهانی؟ شعار؟ بهترین؟ دُم خروس؟ قسم حضرت عباس؟...؟؟

کورش شفیعی ایران نژاد
دهۀ چهارم زندگی را پشت سر گذاشته ام... یعنــی بعبارتــــــــی کم کم داره چل چلی جوونیم تموم میشه! ... فوق لیسانس عمران آب هستم و نزدیک دو دهه سابقه اجرائی دارم که بیشترش، مدیریت در برخی پروژه های صنعت آب کشورمون؛ ایران عزیزه!... ضمناً چند واحدی هم در گروه عمران یکی از واحدهای دانشگاهی تدریس میکنم... تُرکم و اهل آذربایجان، ولی اعتقاد دارم که اول، ایرانیم و این شاید از اسم و فامیلم معلوم باشه! و یا از اسمی که برای پسرم انتخاب کردم: "بردیا"! ... علاقه به سیاست و مسائل اجتماعی دارم و در این حوزه ها فعالم... اینکه کدوم وری هستم حتماً از مطالب وبلاگم مشخص خواهد شد... عاشق ادبیات و تاریخم! اصلاً یه جورائی میشه گفت از همه ژانرها خوشم میاد! فیلم هم دوست دارم و البته ورزشکارم و علاقه مند به اکثر رشته ها از جمله فوتبال و تنیس و ...! من یک استقلالیم ولی برای قرمزها هم احترام قائلم. من ... من فکر میکنم خیلی حرف واسه گفتن دارم...
نویسندگان وبلاگ:
کدهای اضافی کاربر :


من ماه میبینم هنوز این کور سوی روشنو... انقدر سوسو میزنم شاید یه شب دیدی منو... هرجا چراغی روشنه از ترس تنها بودنه... ای ترس تنهائی من؛ اینجا چراغی روشنه